Tuesday, June 16, 2015

KEDAH, PENJEJAK AWANG IMPORT TERBAIK

Jika sebelum ini saya pernah bercerita akan cerita kehebatan Terengganu class of 98-01 survive dengan tenaga ...kerja tempatan. Sehingga kini Terengganu adalah antara pasukan yang memiliki unit pemain tempatan yang bagus. Bayangkan jika Terengganu dan Kedah bergabung kepakaran. 

Kedah adalah kuasa bolasepak tempatan pada lewat 80-an ketika kegemilangan Fandi Ahmad, Lim Tiong Kim dan Shebby Singh bersama Kuala Lumpur Kuala Lumpur. Antara rempah utama resipi pasukan Kedah ialah sumber import yang sentiasa reliable.


 ERA 90-AN
Antara nama yg mekar pada awal 90-an adalah seperti Olubunmi Adigun. Sebelum itu Kedah memiliki nama seperti Stankovic dan V. Sundramoorty membantu Kedah menjuarai Piala Malaysia.
DNA kualiti import diteruskan pada 1993, antara gandingan import terbaik pernah dimiliki di dalam sejarah Liga Malaysia. Olubumi Adigun - Tibor Szababan-Niketien. Gandingan yang membuatkan malam bolasepak di Kedah meriah. Trio yang memberikan big Double kepada Kedah pada 1993 , menjuarai Piala Malaysia dan Liga Malaysia. Pada 1994 Kedah memulakan tahun dengan menjulang Piala Sumbangsih.

Selepas itu pada 1996, satu lagi nama berpengaruh dalam bolasepak Malaysia, Andre Luis Nasciemento bersama Diallo membantu Kedah menjadi naib juara Liga dan Piala FA 1996. Nascimento adalah pemain yang ibarat membawa tangki oksigen di dalam padang. Tireless worker. Energy dan work rate beliau memang super saiya. Antara reason pasukan Kedah menjadi perhatian bukan sahaja dari negeri Kedah malah pengikut baru liga Semi-pro di negeri lain. Namun dasar menghalang pemain import menyebabkan Nascimento, Mahmadou Diallo dan Baretto yg membantu Kedah 2 kali menjadi naib juara Liga terpaksa meninggalkan pasukan Kedah.


Selepas FAM membuka semula penggunaan pemain import, Kedah menyambung legasi import berkualiti dengan memiliki nama nama seperti Emmanuel Koffi Ampiah.
Satu lagi nama dibawa pada 2004 iaitu Bernard Huggins. Defender yang cukup berkualiti. Namun Kedah seakan akan struggle untuk mendapatkan satu kelompok import seperti sebelum ini. Maksud saya yg benar benar membantu sebagai satu unit.

Lalu KFA mengikat 2 nama yang menjadi watak lagenda dalam sejarah besar bolasepak Kedah. Jika dalam rangkap di atas saya menceritakan kehebatan Nascimento and Co. Kali ini kedah membawa Nelson San Martin dan Marlon Alex James dan mengekalkan Bernard Huggins pada 2006.


 DOUBLE TREBLE
Pada 2007, Alex James-San Martin- Huggins membantu Kedah 'menapau' bersih treble besar, Liga Super, Piala Malaysia dan Piala FA. Pada 2008 , trio ini gagal membantu Kedah untuk memenangi Piala Sumbangsih pada pembukaan musim. Ia menjadi setback kepada sejarah quadruple. Kerana pada akhir tahun 2008, Piala yg mereka menangi pada 2007 tak keluar daripada kabinet KFA. Mereka mengekalkan treble pada 2008 dengan kehebatan Alex James, Huggins dan San Martin. Ia adalah antara sejarah terbesar di dalam bolasepak Malaysia yang dilakar oleh Azrai Khor bersama Kedah. Radhi Mat Din ( Asst. Coach) pada ketika itu berkata ,

'Untuk mendapat semula double treble, mungkin memerlukan ,100 tahun lagi'
Ia memang sejarah besar.

Kedah kehilangan nama nama seperti Alex James dan San Martin , Kedah dibarisi pemain import yang berkualiti seperti Vedran Grec, Billy Mehmet, Adam Griffith. Marcos Magno Moralez Tavarez bekas pemain Kedah 2004 kini kapten Maribor fc bermain champions league.


 SURVIVAL
Pada musim ini Kedah memiliki Liridon Krasniqi yang cukup agile. Dan saya jangkakan beliau akan menjadi the next Nascimento dalam pasukan ini. Chidi Edeh dan Sandro juga ada kualiti yg bagus untuk membantu Kedah kembali ke tempat selayaknya iaitu Liga Super. Bukti bahawa Kedah memang tracker pemain import terbaik. Cuma pihak KFA diharap ada plan yang bagus untuk memastikan nama seperti Liridon dapat menyemai bakti lebih lama kerana pemain seperti ini berpotensi memberikan hasil dan output yg bagus.


http://ho.lazada.com.my/SHJZ9M?keyword=Mobile

No comments:

Post a Comment